Klicka här för att komma till sidan för lösenordsåterställning.
Genom att klicka på länken ovan kommer du till en ny sida där du har möjlighet att återställa ditt lösenord om du till exempel har glömt bort det. Återställningsfunktionen fungerar både för användarkonton i Cloudplace och för inloggning till EPM Datas administrativa system EPMAdmin.
För att kunna återställa lösenordet behöver du ange din e-postadress. När du klickat på knappen Skicka kod så kommer ett SMS med en sexsiffrig kod. Ange koden i fältet och klicka på knappen.
Nu kommer ett nytt lösenord att skickas som SMS från EPM Data till det mobiltelefonnummer som finns angivet för ditt konto, det är viktigt att du antecknar detta lösenord då SMSet kommer att försvinna. Logga in med det nya lösenordet och om du önskar så kan du sedan byta lösenord genom att följa guiden Hur byter jag lösenord i Windows?.
Du kan också återställa ditt lösenord genom att kontakta ert företags kontaktperson hos EPM.
Byta lösenord [VIDEO]
Att byta lösenord i Cloudplace rDesktop är en enkelt procedur som i princip inte skiljer från en vanlig dator med Windows. Till att börja med måste man skicka tangentkombinationen Ctrl + Alt + Del till Cloudplace. Det gör man genom att gå in i Citrixmenyn och klicka på knappen för Ctrl + Alt + Del.
Efter att man gjor det dyker en Windowsmeny upp där man har möjlighet att “Ändra lösenord”, klicka på den länken. Efter det kommer en ruta upp där man skall ange sitt befintliga lösenord följt av två rutor där det nya lösenordet skall skrivas in två gånger för att säkerställa att det blir rätt. Avsluta med att klicka på den blå pilen och det är klart.
Viktigt att tänka på är att vi i Cloudplace ställer krav på komplexa lösenord. Det innebär att lösenordet måste bestå av minst tre av följande fyra kategorier; gemener, VERSALER, siffror och tecken (t.ex. !#?). Lösenordet måste även minst vara sju tecken långt och du får inte återanvända ett tidigare använt lösenord.
Om du ska byta lösenord till din mejladress följer du guiden nedan.
- Öppna valfri webbläsare (Google Chrome, Internet Edge, Internet Explorer, Firefox..)
- Sök i adressfältet på portal.office.com
- Logga in med dina kontaktuppgifter om du uppges ange det.
- Tryck sedan högst upp på sidan till höger på din profil (höger om “?”).
- Tryck sedan “Visa konto”
- Skrolla sedan ner på den nya sidan till “Lösenord” och tryck “ÄNDRA LÖSENORD”
- Ange tidigare lösenord och sedan nytt lösenord.
- Tryck sedan “Skicka”.
- Ditt lösenord är nu återställt och bytt.
För att ändra ditt lösenord från din Mac gör du följande.
- Logga in på portal.office.com.
- Klicka på ikonen i det övre högra hörnet, det är antingen en profilbild eller dina initialer.
- Klicka på Mitt Konto och klicka sedan på Lösenord i menyn till vänster.
- Skriv in ditt gamla lösenord, sedan ditt nya lösenord och bekräfta.
OBS: Detta ändrar bara lösenordet till ditt Microsoftkonto, ej till din dator.
Lägga till funktionsbrevlåda i Outlook [VIDEO]
En funktionsbrevlåda i Outlook är ett konto som används för gemensamma funktioner som t.ex. en e-postadress som info@ eller sales@ som flera användare på företaget skall komma åt. För att få åtkomst till en funktionsbrevlåda måste du ha behörighet till denna. Om du saknar behörighet eller är osäker på om du har behörighet så kan du kontakta ert företags kontaktperson hos EPM.
För att komma åt en funktionsbrevlåda måste den läggas upp som extra mailkonto. Det gör du enligt följande:
- I Outlook, gå in i menyvalet Arkiv uppe till vänster.
- Gå in i Kontoinställningar.
- Markera ditt mailkonto och klicka på knappen Ändra.
- Klicka på knappen Fler inställningar.
- Gå in under fliken Avancerat.
- Klicka på knappen Lägg till.
- Skriv in e-postadressen för funktionsbrevlådan du vill ha tillgång till t.ex. info@foretag.se och avsluta med Ok.
- Funktionsbrevådan skall nu synas under listan med Postlådor.
- Klicka Ok/Nästa/Slutför tills du är tillbaka i Outlook.
- Avsluta med att starta om Outlook.
Nu finns funktionsbrevlådan tillgänglig i Outlook.