HMXW Arkitekter om att vara kund hos EPM

Intervju med Sebastian Husmark, delägare och arkitekt MSA på HMXW Arkitekter

Vi har pratat med Sebastian Husmark, delägare och arkitekt MSA på HMXW Arkitekter, för att få veta mer om hur det är att vara kund hos oss på EPM.

Berätta lite om hur det gick till när ni valde EPM som partner!

Jag är arkitekt på HMXW Arkitekter sen nio år tillbaka och för kanske tre år sedan blev IT-biten en del av mitt ansvarsområde. Som arkitekter jobbar vi alla med datorer och dataprogram i ganska stor utsträckning, och vissa har mer fallenhet för det än andra. I mångt och mycket kan vi därför ofta hjälpa varandra internt, men vi behöver en IT-partner som kan hjälpa till och stötta upp när vi behöver någon som kan lite mer. Vi har haft ett flertal IT-partners över åren och det har varit svårt att hitta en som inte känns som att de försöker sälja på oss mer än vi faktiskt behöver. Så när EPM hörde av sig började vi väldigt grundligt och diskuterade olika alternativ på lösningar.

Egentligen fanns det andra företag som vi hade mer koll på sen tidigare, men det var något uppriktigt i tilltalet från EPM som vi verkligen gillade. Vi känner att vi fattar ganska mycket när det kommer till IT och är inte alls intresserade av glam och flashiga lösningar. För oss är det mycket viktigare att vår IT-partner är lyhörd för våra behov. Om man till exempel har flera olika typer av lösningar och inte vill byta alla samtidigt för att underlätta omställningen för de anställda, är det viktigt att IT-partnern är lyhörd för det. Och det kände vi att EPM var.

En annan avgörande faktor för oss var att EPM har hjälpmedel för att man ska kunna göra enkla grejer själv genom Mina sidor. Redan ganska tidigt i processen fick vi intrycket av att det var en välbyggd lösning som fungerar bra, vilket var en jättestor fördel eftersom det innebär att man kan spara tid när man inte behöver ringa supporten varje gång. Det tar förstås lite tid att lära sig använda det, men det fungerar bra. 
Sebastian Husmark, fotografi.

Hur var implementeringsprocessen när ni väl skulle komma igång?

Vi hade en bra överlämning från vår förra partner till EPM, men det uppstod lite meningsskiljaktigheter om när kontrakten skulle upphöra. Då var EPM flexibla och flyttade fram implementeringen med en månad utan problem.

Sen gick själva implementeringen bra. Vi skickade ut instruktioner till alla anställda för att förklara vilka förberedande åtgärder de behövde göra på sina datorer. Sen kom ett team hit och fixade allt över en helg. Vi upplevde att både planeringen och överföringen gick bra. Visst har det varit några små tekniska problem ibland, men inget överväldigande. Överlag skulle jag säga att allt fungerade ganska direkt.

Vi använder oss också av VPN för att man ska kunna komma åt servern om man jobbar någon annanstans ifrån, till exempel på sin bärbara dator hemifrån. För oss är det väldigt viktigt att ha en stabil VPN för att flera personer ska kunna komma åt samma modell samtidigt, och hämta och spara information om den på servern. Det är något som har strulat mycket för oss förut, men nu är det nästan aldrig några problem med det.

Du nämnde tidigare att ni använder er av Mina sidor. På vilket sätt hjälper det er i ert arbete?

En av de stora fördelarna är att om någon slutar på företaget kan man besvara mejl i den personens inkorg och få tillgång till historiken. Det är väldigt praktiskt om man till exempel har samarbetat i ett projekt och behöver komma åt information som finns där eller om det kommer nya mejl till den personen som någon annan ska ta över ansvaret för.

En annan funktion som vi använder mycket är att man kan följa ärenden man har med EPM, om vi har ringt eller mejlat, och se hur många timmar vi har använt upp varje månad. Det har hjälpt oss att skapa rutiner där vi kan ta frågor som inte är så avancerade internt så att timmarna inte används upp i onödan.

Ni har ju en kontaktperson hos oss. Hur tycker du att det fungerar?

Den fungerar bra. Vi har en kontaktperson som vi har regelbundna möten med, och han är lyhörd. Det märks att man jobbar medvetet med att bygga upp en bra relation och inte bara snackar kallt tekniskt. Han brukar följa upp de frågor vi har haft och går igenom statistiken med oss och kikar på vad som kan förbättras framåt.

Och sist men inte minst: skulle du rekommendera EPM till andra?

Ja, det skulle jag verkligen göra. De är professionella och jag kan intyga att de har tagit fram en bra och fungerande lösning. Dessutom har de personer som är ansvariga för kundkontakt ett bra tilltal. Jag har gott förtroende för deras förmåga att lösa saker.