Installera skrivare i fjärrskrivbordet

Hantera Citrix

Installera skrivare [VIDEO]

I en terminalservermiljö som Cloudplace rDesktop så är skrivarna normalt sett installerade direkt på klientdatorerna och inte på servern. Det betyder att alla datorer som ansluter till Cloudplace rDesktop måste ha skrivarna installerade lokalt. Det är en fördel såtillvida att om du har en hemdator som du ansluter mot Cloudplace rDesktop så kommer du att kunna skriva ut på din hemmaskrivare från fjärrskrivbordet.

EPM Datas projektgrupp lägger vid tjänstens start upp företagets skrivare på alla datorer.

För att lägga till en skrivare så går man till kontrollpanelen på sin lokala dator. Kontrollpanelen hittas via Windows-ikonen i nedre vänstra hörnet av skärmen. I kontrollpanelen går du sedan in under Enheter och skrivare som hittas under Maskinvara och ljud och klickar på knappen Lägg till en skrivare (kan variera mellan versioner av Windows).

Om skrivaren du vill lägga till finns på det lokala nätverket så brukar Windows automatiskt söka och hitta skrivaren. Om inte så måste du ange skrivarens hostnamn (t.ex. printer.cloudplace.se) eller IP-adress. Det gör du genom att klicka på länken Skrivaren jag vill använda finns inte med i listan. Markera check-boxen Lägg till en skrivare med TCP/IP-adress eller värdnamn och klicka på Nästa.

Fyll sedan i skrivarens hostnamn eller IP-adress i fältet Värddatornamn eller IP-adress och klicka på Nästa. Nu försöker datorn ansluta till skrivaren. Om Windows inte själv hittar rätt drivrutin för din skrivare får du hämta drivrutinspaketet från den medföljande CD-skivan eller hämta det från leverantörens webbsida på Internet.

Nu återstår bara att ange ett namn på skrivaren och installationen är klar. Nästa gång du sedan ansluter till Cloudplace kommer skrivaren att finnas tillgänglig för utskrifter. Önskar du använda skrivaren som standardskrivare för utskrifter kan du högerklicka på skrivaren i kontrollpanelen och markera raden Använd som standardskrivare.