TCO – Ett år med EPM

Vi har träffat Åsa Löfman, redovisningsekonom på TCO för att prata lite om hur det fungerat sedan de bytte IT-leverantör till oss och EPM för ett år sedan. TCO har förutom att byta IT-leverantör genomfört ett stort projekt för att gå över till Microsoft 365. Åsas roll har varit att samordna arbetet med IT-leverantören.

Hur gick tankarna när ni beslutade er för att byta IT-leverantör?

– Vi behövde göra en upphandling och vi hade ju faktiskt haft EPM innan. Varför vi lämnade EPM är kanske lite oklart egentligen. Men nu är vi tillbaka, säger Åsa.

Vilket bra betyg! Hur har det fungerat att komma i gång nu då?

– Det har fungerat väldigt bra. För att vara ärliga så var vi väl inte helt förberedda på allt jobb som egentligen behövde förberedas inför det här, så vi har tagit mycket på volley, men det har blivit väldigt bra och vi har fått bra hjälp av EPM.

Hur har du upplevt att det fungerat med tid och resurser?

Det har naturligtvis tagit tid och krävts resurser från oss. Det var ju väldigt intensivt. Det är ju alltid en utbildningsinsats som ska göras och planeras med många faktorer som gör att det tar tid. Vi skulle ju lära oss en helt ny miljö (Microsoft 365), fortsätter Åsa.

Vilka delar av verksamheten hanterar ni med EPM idag?

– Det är hela vår IT-miljö, men vi har externa leverantörer för ekonomisystem exempelvis, men vi har molnat de tjänsterna. Så de servrarna ligger hos leverantörerna av ekonomisystemen och inte hos vår IT-leverantör.

– Portalen (Mina sidor) använder jag mycket. Det tycker jag funkar bra. Nu kan vi ju i högre utsträckning göra saker själv. Man kan lägga upp en användare själv och göra förändringar. Det kunde vi inte förut så det har varit en förbättring.

Har dina medarbetare märkt av att ni har bytt till EPM?

– Ja det har de ju gjort. Det allmänna intrycket är att det fungerar jättebra. Sen är det ju en omställning i och med att vi gått över till Microsoft 365, men det har för det mesta varit positivt med en modernare miljö, även om det är en inlärningskurva.

– Nu jobbar vi ju hemma igen, eftersom vi följer rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. När vi började jobba hemma hade vi inte den här miljön utan använde Zoom. Men det gör vi inte längre utan vi har övergått till Teams, eftersom Teams har fler funktioner än Zoom. Så det är ju ett helt nytt arbetssätt kan man säga. Så ja, det är en stor förändring. Mest till det positiva!

Skulle du rekommendera EPM till andra företag som vill ha hjälp med sin IT-drift?

– Ja, det skulle vi göra! Jag tycker att det har fungerat så bra, de responderar när man ber om hjälp och de ställer upp. Det tycker jag är jättebra! Vi är väldigt nöjda. Bara bra, avslutar Åsa.

Åsa Löfman
Redovisningsekonom / IT, TCO

Linnégatan 14, 114 94 Stockholm
TCO, 114 94 Stockholm / Tel: 08-782 91 00

Hemsida: tco.se

Nästa kundcase

Effektivisera IT-driften med automatiserade tjänster.

Vårt mål är att våra kunder ska bli så självgående som möjligt. Vår kundportal “Mina sidor” låter våra kunder själva hantera återkommande ärenden med en hög automatiseringsgrad. Färre supportärenden sparar både tid och kostnader – dessutom gör det att vi som leverantör kan erbjuda högre kvalitet genom att lägga vår tid där våra kompetenser behövs.

Via Mina sidor kan våra kunder exempelvis:

  • hantera on- och offboarding av medarbetare
  • styra behörigheter för användare
  • automatisera licensinköp som Office365
  • få koll på ärenden, ärendestatistik, fakturor, avtal, ordrar m.m.
  • köpa in datorer och kompatibel hårdvara i vår webbshop som konfigureras automatiskt för användaren hos er
  • se all dokumentation om er IT-miljö, som nätverk, applikationer, processer m.m.
Boka demo
EPM Mina sidor