Intervju med Klas Wilborg, CFO och ansvarig för IT-frågor på NGS Group

hand som trycker på musplattan på en laptop

Vi har träffat Klas Wilborg, CFO och ansvarig för IT-frågor på NGS Group, för att höra hur de upplever att det är att vara kund hos EPM Data.


Hej Klas! Ni har varit kunder sedan år 2019, vi skulle gärna vilja höra lite mer om hur ni upplever samarbetet. Hur började det?

- År 2019 hade vi ett behov av att hitta en ny IT-firma. Eftersom det är jag och min kollega Malin som tillsammans ansvarar för IT-frågor var det också vi som sökte efter en aktör som skulle passa. Vi valde då ut EPM.

"Det vi fastnade för hos EPM var att de har ett fräscht och modernt tänk."

Det vi fastnade för hos EPM var att de har ett fräscht och modernt tänk. De har funderat igenom vilka frågor som oftast ställs i supporten och utifrån det förenklat för sina kunder genom att bygga en portal där man kan sköta enklare ärendehantering. Det kan vara att lägga upp nya användare, lägga till e-postadresser eller beställa datorer till exempel. Det är jättebra!

Eftersom jag tror på långa relationer och är väldigt petig ville jag säkerställa att det skulle bli ett bra val. Därför ringde jag upp fem olika referenser som alla var jättenöjda.

EPM NGS Group

Hur upplever du att EPM Data skiljer sig från andra aktörer?

- Med EPM får vi bättre överblick än andra alternativ vi har testat, och vi har bättre koll på våra fasta avgifter. Skillnaden är också att vi kan sköta många ärenden själva. Det gör att det går snabbt och smidigt och våra medarbetare slipper ringa till supporten för enklare frågor och uppgifter – vilket annars kan bli väldigt dyrt.

Jag upplever också att EPM har en högre teknisk kompetens än andra aktörer. När vi gick över till EPM hade vi en kontaktperson som hette Patrik – han var fantastiskt duktig! Övergången var välplanerad och gick hur smidigt som helst. Man satte till alla resurser som behövdes och det gjordes helt enligt plan.

Allt är ju inte rosenrött alltid och vi har tyvärr haft en implementation som inte gick så bra. Men när det hände så har vi pratat med varandra och löst det på ett bra sätt.

Vilka delar av er IT-drift sköter EPM Data idag?

- EPM är vår IT-leverantör för servrar och internet. Vi har ett paket där det ingår switchar, basstationer, Office-paketet, ett antal servrar som de driftar och backup naturligtvis. Sen har vi ju även kundportalen – Mina sidor. Utöver det sköter EPM våra supportärenden som vi inte kan lösa själva inhouse.

Under åren har EPM hela tiden utvecklat sina funktioner i Mina sidor exempelvis. Där finns väldigt mycket inbyggt så att de enkelt kan göra uppdateringar som förenklar livet för oss – vårt mål är att de ska vara vår IT-avdelning och i den mån det går ta IT-ansvaret eftersom vi inte vill ha någon egen IT-avdelning.

Varför vill ni inte ha en egen IT-avdelning?

- Min filosofi är att man behöver vara betydlig större för att det ska löna sig att ha en egen IT-avdelning. Det räcker ju inte att anställa en person utan det krävs flera stycken. De personerna måste kontinuerligt utbildas och utvecklas, dessutom måste man ha plats (som serverhallar till exempel). Det känns helt enkelt inte relevant för oss. Det var därför vi valde EPM, vi kände att här kan vi landa och här kan vi växa.

Att outsourca IT-driften minimerar också risken för strul. Som del i vår tillväxt förvärvar vi andra företag. Om vi hade haft en egen IT-avdelning skulle också de bolagens IT-avdelningar behöva integreras i vår. Vi har försökt med det tidigare och det är svårt.

Slutligen, finns det något annat du vill lyfta fram?

- Ja, det är att EPM är moderna och framåttänkande, de är tekniskt kunniga och framförallt ser de vad som är nytta för kunden. Många IT-företag tänker inifrån och ut, men EPM visar att de tänker utifrån och in, i och med att de har byggt portalen (Mina sidor).

Det jag fastnade för när vi förhandlade var att de själva sa att de inte vill bygga sin verksamhet på att fakturera en massa supporttid för det är inte kunden betjänt av. De vill att vi som kund ska vara nöjda och glada och att allt ska funka – sen har de ju supportfunktion naturligtvis, men det är inte det primära, vilket det är hos många konkurrenter.

Jag skulle absolut rekommendera EPM till andra företag som behöver hjälp med IT-drift. Jag har varit referent flera gånger just för att jag tyckte att de har helt rätt tänk. Jag hoppas och tror att de kommer att fortsätta utveckla smarta lösningar som förenklar livet för oss.

Klas Wilborg
CFO, NGS GROUP

NGS är en ledande nordisk koncern inom rekrytering, bemanning och executive search.

Webbplats: NGS GROUP