Hotel BirgerJarl2018-09-22T11:53:32+00:00

Just när vi på Hotel Birger Jarl hade omfattande problem med vår IT-miljö fick vi ett telefonsamtal. Det var drift- och hostingföretaget EPM som, i exakt rätt stund, råkade ringa för att erbjuda sina tjänster. Vi sa som det var; att vi behövde hjälp. De föreslog en stabil lösning med hög tillgänglighet.

Plötsligt föll alla bitar på plats. Den känsla av ”peace of mind” som infann sig när vi outsourcade allt till EPM var svårslagen – och den består än i dag. Det här var redan i början av 2000-talet men vi har aldrig behövt ångra att vi skrev på för EPM.

Tidigare hade vi egen serverhall här på hotellet som stal utrymme och förbrukade en massa energi. Och vi kunde aldrig lita fullt ut på att kylningen verkligen kylde, att säkerheten var tillräcklig eller att backupen fungerade som den skulle. Nu slapp vi äntligen oroa oss.

Med hostinglösningen får vi allt på ett bräde, inklusive brandskydd, backuper som speglas m.m. Skulle något med servrarna behöva åtgärdas ringer vi bara till EPM, så åtgärdar de på plats i sin egen serverhall. Deras medarbetare är lätta att nå. Och flexibla, de prioriterar oss alltid när vi behöver akut support.

Leveranssäkerheten är att kapitel för sig. Vårt hotell har ju aldrig stängt. Mitt i natten kan vi, exempelvis, behöva säkerställa kreditvärdigheten hos en gäst. Därför måste vårt IT-system fungera 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Och det gör det. Tillgängligheten är konstant – systemet är uppe och i gång. Utan avbrott.

Även säkerheten är så klart prioriterad. Jag känner mig så trygg som man någonsin kan göra när det gäller den biten. EPM är dessutom proaktiva, ligger steget före när de ser behov av uppgraderingar i säkerhet, kapacitet e.dy. Över huvud taget upplever jag att de har genomgående mycket hög kompetens.

Någon frågade mig om det blir dyrare att låta EPM ha hand om allt än att ha egna servrar hemma på hotellet. Vi har aldrig gjort någon detaljerad kalkyl, men helt klart är att ju längre systemet är uppe utan avbrott, desto billigare blir det. Jag har upplevt båda modellerna och vet att långa avbrott orsakar både irritation och stora kostnader. Plus badwill hos kunderna. Men sådant elände slipper vi nu för tiden – jag tror att vi är uppe i 13 år utan avbrott nu.

Andreas Winnberg
IT-Chef, Hotel BirgerJarl

Fristående fyrstjärnigt hotell på Tulegatan i centrala Stockholm. 271 rum, restaurang, bar, konferensvåning, gym, garage m.m. Även lobbyutställningar, AfterWork med livemusik, m.m.

Hemsida: birgerjarl.se

Nästa